تاریخچه پیدایش دیوار سبز

تلفیق معماری با طبیعت و گیاهان ایده جدیدی نیست. از زمان های بسیار قدیم ، تلفیق منظره های طبیعی با بناهای شهری شکل گرفته است.

مانند اولین نمونه از دیوار سبز که در باغ های معلق بابل یافت می شوند.بعدها از اسکاندیناوی تا ژاپن، تمدن های متعددی از گیاهان بالارونده برای پوشش ساختمان ها و ساخت “نمای سبز” استفاده کردند.

دیوار سبز داخلی در دانشگاه اتاوا : دیوار سبز ساختار عمودی بوده که با پوشش گیاهی پوشانده می شود که به آنها “دیوار زنده” یا “باغ های عمودی” نیز گفته می شود.

دیوار سبز با نمای سبز تفاوت دارد، زیرا دیوار سبز دارای محیط  رشد روی سطح عمودی دیوار میزبان بوده ولی نمای سبز از گیاهان صعودی که از سطح عمودی دیوار میزبان بالا می روند پشتیبانی می کند.

دیوار سبز از کجا شکل گرفت؟

دیوار سبز بزرگ از یکی از فقیرترین نقاط کره زمین در حال ریشه دار شدن است. زمانیکه بخش های وسیعی از زمین های حاصل خیز در منطقه ای بنام ساحل در آفریقا که در حاشیه جنوبی صحرایی بنام ساحل، در سال 1970 شروع به تخریب شدن کرد، تنها در عرض چند سال این منطقه سرسبز، به علت تغییرات آب و هوایی ، رشد جمعیت، شیوه های ناپایدار مدیریت زمین ، خشک و بی حاصل شد. سرانجام در دهه 1980 ایده خارق العاده تبدیل چشم اندازهای تخریب شده از طریق “دیوار سبز بزرگ” که در عرض آفریقا از سنگال در غرب تا جیبوتی در شرق ، کشیده شده بود شتاب گرفت.

چه زمانی دیوار سبز اختراع شد؟

اولین بار توسط استنلی هارت وایت در سال 1938 ثبت شد اما بنام پاتریک بلان در صنعت طنین انداز شده است.

پاتریک بلان patrik Blanc ، گیاه شناس و طراح فرانسوی مبتکر مدرن دیوار سبز هیدروپونیک ، اولین فردی که دیوار سبز یا دیوار زنده را با مفهوم باغ عمودی را در 25 سال گذشته به صورت مدرن و روش خاصی ، باغ مدرن هیدروپونیک عمودی را اختراع کرد که او را از پیشینیان خود متمایز کرد.

چرا دیوار سبز ایجاد می شود؟ در تابستان با فرآیندی مرسوم به “تبخیر و تعرق” باعث خنک شدن هوا و در زمستان ، بعنوان عایق بندی ساختمان کاربرد داشته و هزینه انرژی برای گرم کردن ساختمان را کاهش می دهند. دیوارسبز داخلی در محیط های شهری که گیاهان دمای کلی ساختمان را کاهش می دهند.

نمونه دیوار سبز

از زمان آغاز پیدایش بشر، انسان ها قصد داشتند که سبک زندگی خود را به صورت بشر دوستانه تغییر دهند.

استفده از نماهای سبز، باعث کاهش مصرف انرژی سرمایشی و راهکاری برای مقاوم سازی ساختمان های موجود است.

انواع سیستم های دیوار سبز: انواع مختلف سیستم های سبز عمودی موجود است. دیوارهای سبز شامل “دیوار زندگی ” و “نمای سبز” هستند.

مهم ترین یافته های عملکرد دیوار سبز،راهکاری برای دستیابی به معماری پایدار است.

پوشاندن ساختمان با نمای سبز از رسیدن گرما به داخل ساختمان در تابستان جلوگیری می کند. پوشش های گیاهی نماهای سبز تاثیرات مفیدی به خصوصیات عایق بندی ساختمان می گذارد که این نقش به واسطه ایجاد لایه هوای ساکن بین دیوار سبز و ساختمان و کاهش سرعت انتقال گرما بین داخل و خارج از ساختمان است.

از آنجایی که یکی از شیوه های افزایش بازدهی انرژی در یک ساختمان، ممانعت از برخورد باد به جداره های ساختمان می باشد. لایه گیاه به عنوان حائل از حرکت باد در طول نمای ساختمان محافظت می کند.

دیوار سبز بسیار شبیه دیوارهای واقعی هستند. دیوارهایی با زیرساخت اسکلت مانند، که با بخش هایی از گیاهان و گل هایی که از آن آویزان است، تشکیل شده اند.

طبق تحقیقات صورت گرفته ، دیوارهای سبز می توانند به بهبود و بازسازی محیط شهری و بهبود عملکرد ساختمان کمک کنند.

تصمیم اینکه کدام سیستم دیوار سبز برای پروژه مناسب تر است ؛ برای پاسخ به این پرسش باید نه تنها به محدودیت های ساخت و ساز و آب و هوایی بلکه به تأثیر محیطی اجزای آن و هزینه های مرتبط در کل چرخه عمر آن بستگی داشته باشد.

ارزیابی سهم سیستم های دیوار سبز اخیر در بهبود عملکرد ساختمانها و مقایسه تأثیرات زیست محیطی این سیستم ها با سایر راه حل های ساختمانی می تواند منجر به افزایش کاربرد آنها در ساختمان ها شود و بنابراین منجر به کاهش هزینه این سیستم ها شود.

دیوار سبز و علت ساخت آن

دیوار سبز دیواری است که به صورت مستقل یا قسمتی از ساختمان است که به طور کامل یا قسمتی از آن با پوشش گیاهی پوشانده شده است. سیستمهای فعلی برای سبز کردن پوشش ساختمانها فقط سطوح پوشیده از پوشش گیاهی نیستند.

امروزه به دلیل افزایش تراکم ساخت و ساز در کشور های در حال توسعه ، فضای سبز شهری به طور قابل توجهی رو به کاهش است. به همین دلیل برای رفع این مشکل ، از ساختارهای سبز عمودی (دیوار سبز) و همچنین پشت بام ساختمان ها (روف گاردن) کمک میگیریم. در جاییکه امکان توسعه افقی در فضای شهری محدود و یا غیرممکن است، فضای سبز عمودی می تواند بازدهی اکولوژیکی در محیط بوجود آورد.

با استفاده بهینه از فضا و منابع موجود، با ساخت نماهای سبز می توان به پایداری فضای سبز شهری رسید و کمبود فضای سبز را جبران کرد.

در ابتدا گیاهان فقط برای زیبایی شناسی در پروژه های بام سبز و دیوار سبز استفاده می شد، اما امروزه برای اهداف اکولوژیکی و اقتصادی نظیر صرفه جویی در مصرف انرژی، بهبود آب و هوای شهری و .. استفاده می شوند.

اجتماع پوشش های سبز عمودی بر سطح ساختمان ها ، بواسطه نماها و دیوار های سبز ، بهبود و بهره وری فواید اکولوژیکی و زیست محیطی را به همراه دارد.

همونطورکه در مقاله های پیشین به آن اشاره کردیم ساخت دیوارسبز، فواید اجتماعی / اقتصادی و زیست محیطی گسترده ای را به همراه دارد.

از مهم ترین فایده فناوری دیوارسبز هم می توان به کاهش دما ، در سطح ساختمان بین 1 تا 10 درجه سانتی گراد و صرفه جویی در مصرف انرژی تا 65 درصد در زمینه کاهش مصرف انرژی، از بین بردن آلودگی محیطی و کاهش تخریب لایه اوزون، کاهش اثر جزایر گرمای شهری، کاهش آلودگی صوتی و … در زمینه زیست محیطی اشاره کرد.

هزینه دیوار سبز (هزینه گرین وال)

گاردن بام یکی از تامین کننده های اصلی دیوار سبز در ایران است. اگر به اضافه کردن دیوارسبز به خانه یا محل کار خود علاقمند هستید با ما تماس بگیرید.

دیوار سبز زنده مجموعه ای از گیاهان که به صورت عمودی بر روی سازه هایی که به صورت آزادانه یا متصل به دیوارها رشد می کنند.

قیمت دیوار سبز:

مانند همه تکنولوژی های جدید ، سیستم دیوارهای سبز ارزان نبوده اما می توان چند سطح قیمت گذاری برای متناسب کردن با بودجه شما برای آن در نظر گرفت.

قیمت دیوار سبز بر اساس نوع گیاهان به کار رفته ، نوع خاک ، سیستم زهکشی و آبیاری ، سایز پنل و سایر عوامل تعیین می گردد.

انتخاب مجری مناسب موجب کاهش هزینه های اضافی شده و هزینه های نگهداری را کاهش خواهد داد.

دیوار سبز در این سال ها جای خود را در فضای سبز ایران باز کرده است. هزینه ساخت دیوارسبز در ایران ساختار مشخصی ندارد.

محصولات دیوارسبز: محصولات دیوار سبز داخلی و خارجی دارای تنوع زیادی می باشد.  با توجه به بالا رفتن نرخ ارز ، استفاده از محصولات خارجی برای مصرف کنندگان داخلی مقرون به صرفه نیست. در سال های اخیر محصولات داخلی با کیفیتی در ایران تولید شده که به دلیل قیمت مناسب و دسترسی آسان ، مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند.

جنس باکس ها معمولا از پلاستیک با کیفیت (پلی پروپیلن) بوده و کیفیت بالایی نیز دارند که به راحتی قابل نصب بوده و شرایط مناسبی برای رشد گیاهان فراهم می کنند.

در بین تولیدات داخلی ، جدا از سیستم دیوار سبز ، سیستم آبیاری مناسب وجود ندارد. به همین دلیل هزینه های مربوط به سیستم آبیاری مناسب برای دیوار سبز قابل نیست.

قیمت دیوارسبز معمولا به صورت مترمربع از طرف شرکت های مجری دیوار سبز اعلام می گردد.

به طور کلی قیمت دیوار سبز ارتباط مستقیم با روش اجرا ، ابعاد و اندازه آن ، جنس شاسی و فلاورباکس ها ، سیستم آبیاری مورد استفاده ، طرح کاشت و نوع گیاهان مورد استفاده دارد.

در نتیجه قبل از برآورد قیمت ، باید تمام آیتم ها مشخص و بعد قیمت نهایی محاسبه گردد.

آیتم هایی که در هزینه دیوار سبز تاثیرگذار هستند ؛

  • سازه شاسی زیرساخت : معمولا زیرساخت و شاسی که باکس روی آن نصب می شود ، فلزی انتخاب می گردد که طول عمر بالایی داشته باشد و همچنین قابلیت تحمل وزن دیوار سبز را داشته باشد. جنس شاسی فلزی یا از آهن معمولی بوده که با پوشش رنگ استاتیک کوره ای از زنگ زدگی و آسیب محافظت شده و یا می تواند از جنس فلز گالوانیزه باشد که خود دارای پوشش ضدزنگ می باشد.

وزن هر مترمربع شاسی فلزی به راحتی قابل محاسبه بوده و با توجه به قیمت روز آهن و رنگ استاتیک کوره ای قابل محاسبه است.

  • باکس های دیوار سبز : باکس مدرن امروزی از جنس پلاستیک (پلی پروپلین یا پلی اتیلن) ساخته شده که وزن کمتری داشته و هم در برابر تر و خشک شدن های مکرر دوام بالایی دارند. و در هر مترمربع بین 10 تا 15 باکس بسته می شود که به راحتی می توان قیمت باکس دیوار سبز را هم برآورد کرد.
  • صفحات ژئوتکستایل و ژئوممبران ( عایق رطوبتی ): قبل از اجرای صفحه ژئوتکستایل ، یک لایه عایق رطوبتی مثل ژئوممبرین نصب می شود تا از انتقال رطوبت به دیوار پشت جلوگیری شود. به این ترتیب قیمت هر مترمربع از این صفحات نیز قابل محاسبه می باشد.
  • بستر کاشت : بستر کاشت مخلوطی از چندین ماده معدنی و طبیعی مثل کوکوپیت ، پرلیت و … می باشد که اکثرا وارداتی بوده و با توجه به قیمت ارز ، قیمت آن می تواند دچار نوسان شود.
  • پوشش گیاهی : مهم ترین و هزینه بر ترین قسمت دیوار سبز مربوط به پوشش گیاهی و نوع گیاه کاشته شده در دیوار سبز است. برخی گیاهان ارزانتر و برخی گران هستند. انتخاب گیاه مناسب برای کاشت در دیوار سبز به عوامل مختلفی مثل دما ، رطوبت محیط و …. بستگی دارد. گاهی اوقات با توجه به محیط کشت و سلیقه کارفرما از گیاهان گران قیمت در دیوار سبز استفاده می کنیم.
  • سیستم آبیاری هوشمند دیوار سبز: بخش قابل توجهی از هزینه مربوط به دیوار سبز ، به سیستم آبیاری بستگی دارد که بتواند به شکل قطره ای و به صورت هوشمند و متناسب با تاریخ و زمان برنامه ریزی شده ، آبیاری گیاهان را به صورت اتوماتیک انجام دهد تا گیاهان کاشته شده دچار کوچکترین مشکلی در زمینه آبیاری نشوند.
  • نورپردازی: امروزه در بیشتر دیوارهای سبز نورپردازی به کار گرفته می شود. چه در محیط باز و چه محیط بسته ، فرقی نمی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *